Onze reis om de wereld in 50 dagen

Eindelijk weer lekkere kaas: Nederland

Op 15 oktober kwamen we aan in Nederland! Hartstikke leuk om weer in Nederland te zijn en iedereen te zien. We zijn overal hartelijk ontvangen en ook een beetje verwend. Bedankt voor de gastvrijheid en ouderwetse gezelligheid!

Speedboten en snelle auto’s: Miami

Na Nederland weer even serieus aan de slag. Het congres van de American Society of Tropical Medicine and Hygiene werd dit jaar in het Hilton hotel in Miami georganiseerd. Leuke bijkomstigheid was natuurlijk dat het hotel aan het strand van Miami lag (zie foto hierboven). Naast de vele presentaties, waren ook de Everglades en South Beach erg interessant.

Dwalen in de jungle: Peru

In Iquitos werden we hartelijk ontvangen door Amy Morrison. Zij leidt een dengue project in Iquitos en wij hadden de gelegenheid om daar eens rond te kijken. De eerste dag (zondag) hebben we ons meteen door de modder gesleurd met mountainbikes. Eerst met de fietsen op de boot om de Amazone over te steken en daarna al fietsend en soms lopend door de jungle (zie foto rechtsboven en hiernaast).

De dagen erna was het tijd voor wat serieuzer werk. We hebben verschillende wijken in de stad bezocht waar Amy haar teams muggen verzamelen en van mensen bloed afnemen voor dengue-onderzoek. De mensen wonen daar toch wel een stuk armoediger. In één huis woonden zelfs 21 mensen (volwassenen en kinderen)! Een ander huis had maar een half dak aangezien dat er tijdens een recente storm was afgewaaid. Ook zijn we een dagje met een arts naar verschillende klinieken in en rond de stad geweest om patiënten te zien.

Daarna zijn we met boot en gids de Amazone op gegaan om al het moois van het tropisch regenwoud te bewonderen tijdens een 3-daagse jungletocht. De meeste ‘wilde’ dieren hebben we echter in gevangenschap gezien. In een indianendorp hadden ze een hele verzameling: apen, alligators, een luiaard, een civetkat, enkele pythons en een anaconda van enkele meters lang.

Thanksgiving: Amerikaanse cultuur in Davis

Na een aantal dagen op de universiteit allerlei formele zaken te hebben geregeld en besproken, was het op donderdag 25 november dan eindelijk Thanksgiving. De Amerikanen hadden het al dagen over de beste bereiding van de kalkoen, maar deze dag mochten we het dan ook proeven. We waren bij Tom (mijn baas) op de ranch uitgenodigd. Wauw, wat een ruimte! Veertig hectare grond om het huis en de buurman aan de horizon is toch wel indrukwekkend. De kalkoen was heerlijk, evenals al de andere gerechten (o.a. sweet potato en pumpkin pie) die bij een typische Thanksgiving horen.

Zwart-wit: de beroemde orka’s en panda’s in San Diego

In San Diego werden we door Art en Jared ontvangen die voor San Diego State University werken. Aangezien het een lang weekend rond Thanksgiving was, hadden we voldoende tijd om naar de Zoo en naar Sea World te gaan. De reuzen panda’s van de Zoo zijn erg beroemd, aangezien maar weinig dierentuinen deze beren in hun collectie hebben.

We hadden een leuk hotelletje in de wijk Little Italy (zie foto hieronder). ’s Avonds hadden we altijd ruime keuze om ergens lekker te gaan eten.

Ook hebben we het resultaat van de grote branden gezien die vorig jaar in en rond San Diego woedden. Op slechts honderden meters afstand van Art zijn huis waren nog grote zwarte plekken te zien. De foto’s die hij had van vlak voor het moment dat ze moesten evacueren waren dan ook erg indrukwekkend.

Op 3 december waren we weer terug in Bangkok. En aangezien we via Tokyo terug zijn gevlogen, hebben we voor het eerst de wereld helemaal rond gevlogen. Toch wel bijzonder!